
Oslo (NW): Ølsalget falt med 2,4 prosent i 2009. Samtidig drakk vi 4,8 prosent mer vin, og brennevinssalget økte med 0,6 prosent.
Det viser tall fra Vinmonopolet og Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
I flere år har vinsalget økt, mens ølsalget har gått ned.
– Vinmonopolet har vært flinke til å fremme vingleden blant folk flest med god og nøktern produktinformasjon, men for politikerne må det være et paradoks at det er de sterke drikkevarene som øker her i landet, mens de svakeste opplever nedgang, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
Han sier at foreningen skal jobbe for å få et sterkere fokus på ølkultur som et virkemiddel for å redusere misbruk og fyllekultur.
– Norske bryggerier leverer kortreist drikke med lav alkoholprosent. Folk har stor entusiasme for sitt lokale øl, og bryggeriene sikrer norske arbeidsplasser, sier han.
Stort ansvar
Ifølge Nome er foreningen i dialog med myndighetene for å kunne gi samme type produktinformasjon som Vinmonopolet gir.
– Vi ønsker ikke å oppheve reklameforbudet. Vi tror det er god alkoholpolitikk å stimulere norsk ølkultur, men da må vi ha anledning til å gi nøktern informasjon om produktene og samtidig slå et slag for ansvarlig drikking.
Nome sier at Bryggeri- og Drikkevareforeningen inntar samme ansvarlige holdning til misbruk og måtehold som Vinmonopolet.
– Alle som tjener penger på alkohol har et stort ansvar for å bekjempe misbruk. Samfunnsregnskapet for misbruk er dyster lesning, men vi må ikke glemme de positive sidene ved øl som sosialt samvær, glede og livskvalitet.
Sterkøl øker
Ølsalget var litt lavere i desember enn året før, mens dårlig vær store deler av sommeren førte til svikt i det viktige salget på sommeren. Jul og sommer utgjør tradisjonelt de store toppene i ølsalget.
Salget av sterkøl på Vinmonopolet økte med 8,6 prosent i fjor, og det var ekstra godt på høsten.
– Sterkøl er kostbart kvalitetsøl som drikkes for smakens skyld, og vi merker stigende interesse for særgene kvalitetsøl, sier Nome.
Alkoholfritt øl fortsetter å øke i popularitet, og i desember passerte det en million liter. Det utgjør 4,6 prosent av det totale ølsalget.
– Gledelig! Alkoholfritt øl er et godt alternativ i mange sammenhenger, og det tror jeg folk flest nå er klar over, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1813