
Hot’n Sweet er i løpet av få år blitt det mestselgende danske brennevinsproduktet i Norge. Større enn
tradisjonsrike Gammel Dansk.
Salgskurven står i vinkel. I Norge solgte produktet 100.000 liter i 2003 og økte til 125 000 liter i 2004. I
år forventer importøren Stenberg & Blom en økning til om lag 145 000 liter. Niels Wendelboe, direktør og eier
av Strandgården i Danmark som produserer produktet sier at han forventer fortsatt vekst i Norge.
Hvem oppfant drikken?
- Utviklingen har pågått siden begynnelsen av 90-tallet hvor folk selv blandet tyrkisk pepper og vodka. Vi vet
ikke helt hvor det begynte, men den morsomste varianten var at 3 bartendere på danskebåten hadde en
konkurranse om hvem som kunne lage den tåpeligste drinken. Bartenderen som vant trodde han hadde funnet en
drink som ingen kunne like. Men den smakte jo godt. Så ble den introdusert i et par barer i København. Der ble
den en hit. Jeg kontaktet produsenten av tyrk pepper i Ålborg. De ga meg tillatelse til å kjøpe sukkertøyet
for å bruke det i vodka.
Hva skyldes salgssuksessen?
- Det er nok flere årsaker. Produktet passer mange ganer. Det er en utradisjonell drink. Det er nok allikevel
litt forskjeller på Norge og Danmark. Produktet ble lansert i Danmark i 1993 og noe senere i Norge. Den kom
til Norge allerede i 1995 uten det helt voldsomme salget. Det har holdt en sterk markedsposisjon i Danmark, og
salget har etter hvert jevnet seg ut, og ikke forsvunnet slik som vi har sett på en del kortvarige hot-items.
Tyrkisk pepper er en smak som forbausende mange skandinaver liker.
- Vil den ingen ende ta?
- Hot n’Sweet har høyt sukkerinnhold, men appellerer både til folk som drikker likør og de som foretrekker en
skarp bitter. Erfaringsmessig er dette to grupper som velger ulike produkter. Den rammer med andre ord bredt.
Men produktet har også sine begrensinger. Smaken er sterk og ser ut til å være mest populær i Skandinavia,
Holland og Tyskland, men ikke i Sør-Europa. Der spiser man ikke sterk lakris. Jeg tror Hot n’sweet vil vokse
seg en del større i Norge. Vi selger fortsatt dobbelt så mye i Danmark som i Norge.
- Så det er ikke bare den yngre garde som liker sterk lakris?
- Det er overhodet ikke et ungdomsprodukt. Mange pensjonister drikker Hot n’Sweet. De yngre drikker heller
andre ting. Vi har sett at produktet har en lang livssyklus og at de som først har fått sansen for det
fortsetter. De som drakk det i 1991 gjør det fremdeles. Mine rapporter er at Hot n’sweet særlig er in på
norske barer med modent publikum, som for eksempel bor på høyfjellshotell. Den passer godt til afterski, bare
husk å ikke drikke det på vei ned bakken.
- Har Hot n’Sweet andre bruksområder enn i shot?
- Det korte svaret er nei. Det her blitt eksperimentert en del med å blande med for eksempel Baily’s. Men uten
særlig suksess. Den passer heller ikke til longdrinks. Det er en shot. Men når det er sagt, så passer det
svært godt med en shot til øl.
- Prøv en lille skarp en med ølen – til det er den utmerket, sier Wendelboe.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:543