
Kaffehuset Friele lanserer en ny Instant-kaffe, og etablerer seg som en enda sterkere utfordrer i segmentet.
- Instantkaffe-segmentet er preget av få men store merker, og kjøpene gjøres i stor grad på autopilot, sier produktsjef Torunn Martin. - Kaffehuset Friele er i utfordrerposisjon, og dette innebærer at vi må skille oss ut og skape aktivitet for å påkalle forbrukernes oppmerksomhet. Friele Instant har vært på markedet i 5 år, og nå satser Kaffehuset Friele videre ved å lansere en ny spennende smak.
Øyeblikkelig nytelse
- Kaffe er nytelse også når det er en rask kopp, derav navnet Instant Pleasure, sier Torunn. Friele Instant Pleasure er en frisk og aromatisk blend. - Det nye produktet er utførlig testet blant forbrukerene, og smaken er veldig godt mottatt i målgruppen! Kaffedrikkere vil ha variasjon, og det skulle bare mangle at de har litt å velge mellom i Instantsegmentet også!
Instantkaffe utgjør bare 4% av totalvolumet i kaffekategorien, men hele 14% av verdien (kild: Nielsen, YTD, 1. januar 2012).
- Det sier seg selv at dette er et viktig og attraktivt segment, fortsetter Torunn. - Vi satser offensivt i kategorien med et friskt design som appellerer til den yngre målgruppen.
Prisvinner
Friele Instants målgruppe er 18 - 30 år, og de satser derfor innovativt og lekent i både produktdesign og kommunikasjon.
- De siste årene har vi satset på reklamekampanjer som engasjerer, forklarer Torunn. Fjorårets kampanje, "Instant Love", var en webkampanje skreddersydd for å nå den yngre målgruppen. Deltakerne fikk sende dedikerte dikt til venner og kjære.
Kampanjen skapte stort engasjement i målgruppen, og fikk også oppmerksomhet i reklamebransjen. Instant Love ble belønner med gull for beste webkampanje i BT-Prisen 2011.
Med gode testresultater i bunn, praktisk og attraktiv emballasje og en betydelig prisfordel, ser vi veldig lyst på fremtiden til nykommeren, avslutter Torunn engasjert.
Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca 35 prosent er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og servereringssteder, et stadig viktigere marked.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2382