Yoghurt øker i popularitet blant nordmenn


Oppdatertdato: 2014-02-20 Tema: Melkemat Forfatter: Utgiver: Matoppskrift.no Først Utgitt: Fotograf: melk.no, Knut Pettersen


Tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at salg og forbruk av meieriprodukter øker i flere kategorier. Spesielt gjelder dette yoghurt som har hatt den største veksten per capita og volum blant alle meierikategoriene i 2013.

- Yoghurtforbruket har økt betraktelig dette året og snudd en svak negativ tendens på salg av innenlands yoghurt som startet i 2011. I 2013 har det vært en sterk vekst i yoghurt både med og uten import, forteller ernæringsfysiolog i Melk.no, Ingvild Steen Nøding.
Størst vekst i meierikategoriene finner vi for yoghurt inkludert import. Per capita har yoghurt uten import en vekst på 6,7 %, mens yoghurt med import øker med hele 9,2 %. Totalt volum vokser med henholdsvis 10 % med import og 7,5 % uten import.

- Populariteten har nok en sammenheng med at det har kommet flere alternativer på det norske markedet over tid. Det eksisterer mer enn 70 ulike varianter hvor flere av dem ikke har tilsatt sukker. Vi anbefaler 3 porsjoner meieriprodukter daglig for å bidra til å sikre inntaket av kalsium som kroppen trenger. Ved å spise yoghurt får man i seg mange viktige næringsstoffer som proteiner, kalsium, jod, fosfor, B12 og B2, forteller ernæringsfysiologen i Melk.no.

Ost øker mer enn tidligere

Forbruk av norske oster har en økning på 4,4 % på totalt volum og 3,6 % per capita som er en fin økning i forhold til tidligere år. -Norge er en nasjon som verdsetter ost, både til fest og hverdag. Også importen av ost øker, men volumøkningen er blitt redusert med over 50 % siste året sammenlignet med utviklingen fra 2011 til 2012. Det betyr at norsk ost tar andeler i ostemarkedet, forteller Ingvild Steen Nøding. Totalt utgjør import ost 12,6 % av det totale forbruket av ost på 18.2 kg per innbygger per år.
Den største veksten av ost ser vi innen kategorien cottage cheese, kesam og skjørost. Den øker med hele 30,4 % per capita. – Dette er nok i tråd med helsetrendene i samfunnet. Spesielt cottage cheese og kesam oppleves som ost med lite fett og inneholder viktige næringsstoffer som blant annet kalsium, fortsetter ernæringsfysiologen.

Nedgang i rømme og fløte

Tall fra 2013 viser at vi spiser mindre av både rømme og fløte sammenlignet med året før. Per capita synker rømmeforbruket med 1,6 %, mens fløteforbruket synker med nesten 2 %. Lettere kremfløte er den eneste fløtevariantene som øker, mens vanlig kremfløte, kaffefløte og matfløte har en nedgang.

Innenlandsforbruket av smør øker

Etter en kraftig vekst i 2012 når det gjaldt smørfrobruk ser vi i 2013 en nedgang i forbruket totalt sett. Dette skyldes primært at importen av smør har falt med hele 80 % per capita fra 2012 til 2013. Ser vi på innenlandsforbruket av smør har dette en marginal økning og meierismøret øker mer enn andre smørblandingene. - Trenden i forhold til å velge naturlige produkter ser ut til å fortsette, avslutter Ingvild Steen Nøding.

Anbefalt mellommåltid med yoghurt

Som mange andre kjøper jeg ofte slik Go Morgen yoghurt med musli/nøtter. Men jeg har funnet ut at dette er mye enklere, billigere og bedre å lage selv. Kjøp inn valgfri yoghurt i 0,5 liters bokser (Min favoritt er kirsebærsmak), kjøp og inn poser med frokostblanding. Både rema og coop har noen gode noen, særlig den fra coop som heter musli med frukt, (Grønn pose) har jeg sansen for. Så ta en neve musli i en bolle, hell over yoghurt og pynt med rosiner. Dette er ypperlig mellom måltid eller lunsj.

Om melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et merkenøytralt opplysningskontor med fokus på melk og meieriprodukter. Vi ønsker å bidra til økt bevissthet og kunnskap om kosthold og ernæring, samtidig som vi skal være en inspirasjonskilde til matglede i hverdagen. For mer informasjon, se Melk.no

Annonse












Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:2849
Info.Kjøttdeig.
Supper.

Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.